Skapa en banner: Så här skapar du enkelt en snygg banner

Idag finns de flesta företag på sociala medier, men få får ut mycket av sin närvaro. Det kan dels bero på att de inte har en tydlig strategi, men också för att de inte vet vilka möjligheter som döljer sig på en social medieprofil. Det är här som bannern kommer in som en sällan använd möjlighet. 

På de flesta plattformar idag kan du placera en större bild som en del av din profil (en banner) längst upp. Detta kan vara en utmärkt plats för information, reklam eller bara för att förstärka ditt varumärke. Detta kräver dock att man har en bra bild som är anpassad för detta ändamål. Vi ska därför titta närmare på hur du kan skapa banners – utan att behöva anlita professionella designers. 

Som utgångspunkt för den här guiden kommer vi att använda Canva. Vi kommer därför att ge en snabb introduktion till detta verktyg innan vi fortsätter med vår steg-för-steg-guide om hur du skapar din egen banner. 

Vad är Canva?

För att skapa en snygg banner behöver du tillgång till ett bra designverktyg. De flesta tänker då automatiskt på Adobe Photoshop, Illustrator och andra avancerade verktyg. Dessa är dock inte särskilt lämpliga för dem som sällan eller aldrig har använt dem tidigare. Det är här Canva kommer in som ett utmärkt alternativ. Canva är en plattform där du kan använda färdiga mallar som utformats av professionella designers och sedan anpassa innehållet efter dina önskemål. 

På så sätt kan du snabbt och enkelt skapa visuella verk med en professionell touch. Det bästa av allt är att Canva erbjuder ett gratisalternativ, vilket dock kan vara något begränsat. Om du däremot bara vill prova och se om det är något för dig kan du få ut överraskande mycket av Canvas kostnadsfria plattform.

Som du kanske har gissat kommer den här guiden att börja med hur du skapar en banner med hjälp av Canva. Du måste därför vara Canva-användare om du vill följa guiden vidare. Som tur är kan du ställa in detta på bara några minuter genom att gå in på deras hemsida. 

Hur man skapar en banner: Steg-för-steg

Vi älskar hur lätt det är att designa med Canva och vill visa hur enkelt det är att göra en banner själv. Vi vill även att den här guiden ska vara så enkel som möjligt och har därför valt att presentera processen steg för steg. Om du redan har erfarenhet av Canva kan du hoppa över till steg 2. 

Steg 1: Öppna Canva

Det första vi behöver göra är att gå in på Canva. För att göra det går du till deras hemsida och loggar in. Om du inte har skapat en Canva-användare än är det dags att göra det nu. Registreringsprocessen är mycket enkel och tar i de flesta fall bara några minuter. Eftersom Canva erbjuder en gratis lösning behöver du inte lägga till ett betalkort eller liknande för att få ett gratis konto. 

Steg 2: Välj en mall

När du har loggat in på ditt konto har du tillgång till det stora urvalet av mallar som Canva erbjuder. Klicka på Create design högst upp på sidan och sök sedan efter banner. Här får du ett antal utvalda förslag med färdiga mallar. Vi rekommenderar att du väljer en mall för den plattform du tänker använda designen på. 

Anledningen till detta är att banners kan visas i olika storlekar på olika hemsidor. Detta kommer därför att påverka mycket av din design eller hur mycket plattformar blåser upp/redigerar din design. 

När du har hittat en mall som passar ditt syfte klickar du helt enktelt på den. Detta kommer att öppna designverktyget för Canva och vara utgångspunkten för vårt fortsatta arbete. 

Steg 3: Hitta en design

När vi har hittat rätt storlek kan vi välja en design som vi vill anpassa. Det första som dyker upp när du öppnar Canvas designer är ett stort urval av färdiga mallar. De är skapade av professionella designers och kan lätt anpassas till dina egna önskemål. 

Du kan också sortera dem efter kategori för att hitta den design som passar bäst för ditt projekt. När du hittar en design som du vill arbeta med klickar du bara på den – den laddas automatiskt till arbetsområdet. 

Vi rekommenderar att du väljer en design som matchar den profil och de färger som ditt företag använder. Detta kommer att säkerställa kontinuitet i de olika profilerna och därmed bidra till ett starkare varumärkesbyggande. 

Steg 4: Anpassa din design

Nu kan vi äntligen börja med det som faktiskt kommer att bli vår slutliga banner. När du har hittat den storlek du behöver har du en design som passar den storleken. Vi måste nu göra om mallen till en design som vi kan använda. 

Fördelen med Canva är att du enkelt kan ändra all design med några få knapptryckningar. Här kan du anpassa typsnitt, färger och storlek – och använda deras enkla drag-och-släpp-verktyg för att flytta runt olika element. På så sätt undviker du komplicerade tangentkombinationer och genvägar.

Text

Det första du bör ändra är texten. Det är ofta lättare att planera det visuella när du vet hur mycket text du behöver utrymme för. Ett bra tips här är att inte ha för mycket text, men försök också att göra den så kort och enkel som möjligt. 

Du kan också ändra textens typsnitt, storlek och färg – allt detta finns under text i redigeringsverktyget. Välj den text du vill ändra så kan du experimentera med olika utseenden under tiden. 

Bilder

När texten är på plats är det dags för det visuella. Här är det vanligt att man laddar upp en logotyp, ändrar befintliga bilder och liknande. Detta görs enkelt genom att gå till uploads och sedan ladda upp den önskade bilden. Fördelen med detta är att bilden lagras i molnet, så du har tillgång till den så länge du vill utan att behöva ladda upp den igen. 

Sedan drar du bara bilden från uploads till den plats du vill ha den. Om det redan finns bilder på plats byts dessa automatiskt ut. Bilden kommer också att ändra storlek till den bild som redan fanns på plats.

Steg 5: Ladda ner

Canva sparar automatiskt alla designer under skapandet, så du behöver inte oroa dig för att ditt arbete ska försvinna. Du måste dock ladda ner slutresultatet om du vill använda det någonstans. Det är här du först märker begränsningarna med ett gratis användarkonto. 

Som gratisanvändare får du nämligen tillgång till ett mycket begränsat urval av filer, samt att du i ganska liten utsträckning kan påverka storlek och filformat. Formaten du kan välja mellan är PDF, JPG och PNG – vi rekommenderar att du använder en PNG-fil. Det är detta format som de flesta sociala medier accepterar, och ser till att du håller filstorleken så liten som möjligt.

Om du vill använda rörelse/animation måste du naturligtvis välja filformatet .mov, men detta är endast tillgängligt för betalande prenumeranter av Canva. Detsamma gäller givetvis även för videomallar, så du slipper även tackla detta problem som gratisanvändare.

Tips för din design

Innan vi avslutar den här guiden har vi samlat några bra tips för att göra din första design så lyckad som möjligt. 

Undvik långa texter

Som vi redan har nämnt är överdriven användning av text ett av de vanligaste misstagen för nya designers. Det är därför viktigt att komma ihåg att en banner måste vara visuell, och en A4-sida med text sällan kommer att tilltala besökarna. 

Använd bilder

På samma sätt bör du aktivt använda bilder. En bra användning av bilder kan göra en banner till ett mycket effektivt marknadsföringsverktyg. En korrekt placering av produkter, information eller informativa bilder kan därför vara en mycket effektiv användning av en banner.

Anpassa storlek

Ett misstag som många gör är att de skapar filer i fel format eller storlek. Detta påverkar den visuella presentationen av din banner och kan i värsta fall leda till att något inte visas som du tänkt dig. Vi rekommenderar därför att du alltid ser till att den valda storleken är korrekt för den plattform som designen ska användas på. 

Sammanfattning

En bra banner på dina sociala profiler kan vara ett användbart verktyg för både reklam och presentation av olika produkter. Många tror dock att detta kräver en professionell designer, vilket det lyckligtvis inte gör. I den här guiden har vi därför illustrerat hur du kan skapa en snygg banner med enkla verktyg hos Canva.

Det är värt att notera att du kan skapa en banner utan att ha en betald prenumeration på Canva, men om du vill använda det till flera hemsidor blir processen mycket enklare med en prenumeration. Du kommer då att få tillgång till ett större urval av filformat och storlekar.

Intresserad av mer? Läs även vår guide om hur du skapar en broschyr.